The works of memory
Review of: Elizabeth Jelin, The Works of Memory (Fondo de Cultura Económica, 2021, 3rd ed.)
Abstract
The recent publication of a new edition of Elizabeth Jelin's book, The Works of Memory, is a publishing event that cannot go unnoticed. It is a book that can be considered a classic of Latin American social thought of recent decades, and, at the same time, precisely for this reason, it is also a work open to the possibility of new readings, questions, and interpretations. Undoubtedly, thanks to the initiative of the Fondo de Cultura Económica, it is good news to have, two decades after its appearance, a polished edition that we can consider definitive. Therefore, it is worth highlighting, from the outset, that the book continues to offer a model for the exercise of rigorous critical imagination—the kind taught in an exemplary way by Wright Mills, and which so inspired Jelin herself—as a way to produce knowledge in line with the need for renewed debates and questions.References
La primera edición del libro fue realizada por Siglo XXI Editores y el SSRC el año 2002. La segunda edición fue realizada por el Instituto de Estudios Peruanos el 2012. Dicha segunda edición contó con un prólogo que lamentablemente no se reproduce en la tercera edición que comentamos.
Véase: Elizabeth Jelin, «Revisitando el campo de las memorias: un nuevo prólogo», en Los trabajos de la memoria. Lima, IEP, 2012, 2da ed., p. 17.
Jurgen Habermas, Facticidad y validez: sobre el Derecho y el Estado democrático de Derecho en términos de la teoría del discurso. Madrid: Editorial Trotta, 2010.
Elizabeth Jelin, «A casi dos décadas, una nueva reflexión», en Los trabajos de la memoria. Buenos Aires, FCE, 2021, p. 19.
Tzvetan Todorov, Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós, 2000.
Elizabeth Jelin, «A casi dos décadas, una nueva reflexión». Op. cit, p. 8.
En el prólogo a la 2da edición del libro, Jelin señaló sin ambages lo siguiente: «las cuentas con el pasado quedan abiertas porque hay crímenes y daños que no pueden ser reparados y todo intento de resolución está condenado al fracaso. Quizá, lo específico de la memoria es que sea abierta, sujeta siempre a debates sin líneas finales, constantemente en proceso de revisión». Elizabeth Jelin, «Revisitando el campo de las memorias: un nuevo prólogo». Op. cit, p. 17.
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