Towards a sociology of books and reading in Peru: cultural consumption and social distinction in the Amazon Book Market
Abstract
The book market on Jirón Amazonas (Lima), also known as the "Amazon Book Fair," is not only a place where books are purchased according to an economic rationale, but also a space that presents an experience of cultural consumption where the symbolic values typically attributed to books and reading are expressed. The question that guided this research was the following: Why are books and reading important and necessary for the agents in the Jirón Amazonas book market? This is a case study that proposed a mixed research design based on 29 interviews, a representative survey of book market visitors, and an ethnographic observation and participation experience. The research found that discourses about books and reading have a significant impact on the agents' social relationships, but also on the way in which they read or stop reading.
References
Baker, D. (2014). The Schooled Society. Stanford: Stanford University Press.
Baudrillard, J. (1999). Crítica de la economía política del signo. Madrid: Siglo Veintiuno.
Berggren, A. (2004). Reading like a Woman. En Reading Sites: Social difference an reader response. New York: Modern Language Association.
Bourdieu, P. (1988a). El interés sociológico. En Cosas dichas (pp. 108–114). Buenos Aires: Gedisa.
Bourdieu, P. (1988b). Espacio social y poder simbólico. En Cosas dichas. Buenos Aires: Gedisa.
Bourdieu, P. (1990). Sociología y cultura. Espacio social y génesis de las clases. México: Grijalbo.
Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Madrid: Taurus.
Bourdieu, P. (1996a). Consommation culturelle. En Encyclopædia Universalis (pp. 3-44a). París: Encyclopædia Britannica, Inc.
Bourdieu, P. (1996b). Sobre la televisión. Barcelona: Editorial Anagrama.
Bourdieu, P. (1999). La distinción: Criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.
Bourdieu, P. (2000b). Poder, derecho y clases sociales. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Bourdieu, P. (2003). Un arte medio: ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, SA.
Bourdieu, P. (2006). Razones prácticas: sobre la teoría de la acción. Barcelona: Editorial Anagrama.
Bourdieu, P., & Wacquant, L. (1995). Respuestas por una Antropología reflexiva. México: Grijalbo.
Cerlarlc. (2017). Estudio diagnóstico del sector editorial del Perú. Lima: Cámara Peruana del Libro.
Chartier, A.-M., & Hébrard, J. (1994). Discursos sobre la lectura (1880 - 1980). Barcelona: Editorial Gedisa.
Chartier, R. (1994). The Order of Books: Readers, Authors and Libraries in Europe between the Fourteenth and Eighteenth Centuries. Cambrige: Polity.
García Canclini, N. (1993). El consumo cultural y su estudio en México: una propuesta teórica. En El consumo cultural en México.
García Canclini, N. (1995). Consumidores y Ciudadanos: Conflictos multiculturaes de la globalización. México: Editorial Grijalbo.
García Canclini, N. (2004). Diferentes, desiguales y desconectados : mapas de la interculturalidad. Barcelona: Gedisa.
García Canclini, N., & Moneta, C. J. (1999). Las industrias culturales en la integración latinoamericana. México, D.F. : Unesco : Grijalbo : SELA, 1999.
Gutiérrez, A. (2005). LAS PRACTICAS SOCIALES: una introducción a Pierre Bourdieu. Córdoba: Ferreyra Editor.
Huisa, E. (2004). La piratería de libros: problemática para la industria editorial en el Perú. Lima: Tesis digitales UNMSM.
Instituto de Opinión Pública PUCP. (2015). Boletín N° 137: LIBROS Y HÁBITOS DE LECTURA. (137), 1–14.
Lahire, B. (2005). Campo, fuera de campo, contracampo. En El trabajo sociológico de Pierre Bourdieu: deudas y críticas (pp. 27–70). Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.
Lahire, B., & Chartier, A.-M. (2004). Sociología de la lectura. Barcelona : Editorial Gedisa, 2004.
Montañez, S., & Huanca, H. (1999). Mercado de libros en el jirón Amazonas: Sus prioridades. Mercado de libros Amazonas.
Organización de Estados Iberoamericanos. (2014). Encuesta Latinoamericana de hábitos y prácticas culturales. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI).
Passeron, J.-C. (1991). Le Raisonnement sociologique. En L’space non-poppérien du raisonnement naturel. París: Nathan.
Passeron, J.-C., & Bourdieu, P. (1970). La Repoduction. París: Ed. de Minuit.
Promolibro. (2006). El libro en el Perú : evolución y diagnóstico, 1995-2005. Lima: Promolibro.
Ragas, J. (2007). Leer, escribir, votar. Literacidad y cultura política en el Perú (1810-1900). (Spanish). Histórica (02528894), 31(1), 107–134.
Rama, Á. (1998). La ciudad letrada. Montevideo: Arca S.R.L.
Silva-Santisteban, R. (2007). Fotocopias: Por una política cultural latinoamericana. En Industrias culturales: Máquina de deseos en el mundo contemporáneo. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Vich, V. (2010). El discurso de la calle: los cómicos ambulantes y las tensiones de la modernidad en el Perú. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.
Villanueva, C. (1997). El problema del libro en el Perú: El punto de vista de las bibliotecas. Temas de Bibliotecología e Inforación, (1).
Villanueva Montalvo, A. (2004). El circuito informal de libros en el Perú: El caso de la Cámara Popular de Libreros del Jirón Amazonas. Biblios, 5(17), 3–15.
Copyright (c) 2021 Rodrigo Canelo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.