The power of the word: student and teacher oratory in post-independence Peru
Abstract
The ability to speak Spanish according to certain conventions has been a variable of social status and political legitimacy throughout Peruvian history. Since colonial times, eloquence was a common practice among those with access to formal education. This article analyzes a sample of speeches given by students and teachers, both men and women, and reproduced in newspapers and pamphlets during the first half-century of Peruvian independence. These speeches have received virtually no historiographical attention. In addition to the religious and political objectives of eloquence in general, studied by other authors, we examine the personal motivations and social aspirations of the speakers. Republican discourse contributed to the participation of traditionally silenced groups in public speaking. Occasionally, these interventions were negatively received, since while for some education and eloquence were vehicles of social mobility, for others they were instruments to ratify and perpetuate existing hierarchies.
References
Fuentes Primarias:
Periódicos:
El Arequipeño (Arequipa, 1852)
El Comercio (Lima, 1847, 1848, 1874)
El Fénix (Tacna, 1844)
El Genio del Rímac (Lima, 1834)
El Mensajero (Lima, 1853)
El Peruano (Lima, 1826)
El Republicano (Arequipa, 1829, 1833, 1834, 1841, 1844, 1855)
El Telégrafo de Lima (Lima, 1833, 1834)
La Miscelánea (Lima, 1833)
Mercurio Peruano (Lima, 1831)
Registro del Eco del Norte (Trujillo, 1838)
Fuentes primarias impresas:
Blanco, J.M. (1974) Diario del viaje del Presidente Orbegoso al sur del Perú. (Vols. 1-2). Lima: PUCP.
Olaguer y Feliú, R. (1806) El uso de la lengua vulgar en el estudio de las ciencias. Para defenderse en la Real Universidad de San Marcos… Lima: s.i.
Fuentes Secundarias:
Barbón, M.S. (2016). The Politics of Praise: Academic Culture and Viceregal Power in Late Colonial Peru, Studies in Eighteenth-Century Culture 45, 1-17.
Burkholder, M. (1989). Politics of a Colonial Career: Jose Baquijano and the Audiencia of Lima. Wilmington: Scholarly Resources.
Carrión Ordóñez, E. (1982). Frutos de la educación, ¿o de la política? Revista de la Universidad Católica, 11-12, 71-90.
Chocano, M. y Mannarelli, M.E. (2013). Educación del ciudadano y disciplina social, 1827-1860. (Colección Pensamiento Educativo Peruano, Vol. 5). Lima: Derrama Magisterial.
Donzelot, J. (1998). La policía de las familias. Valencia: Pre-Textos.
Espinoza, G.A. (2013). Education and the State in Modern Peru. Primary Schooling in Lima, 1821–c. 1921. New York: Palgrave Macmillan.
Glick, T.F. (1991). Science and Independence in Latin America (with Special Reference to New Granada, Hispanic American Historical Review, 71, 307-334.
McManus, S.M. (2021). Empire of Eloquence: The Classical Rhetorical Tradition in Colonial Latin America and the Iberian World. Cambridge-New York: Cambridge University Press.
Méndez, C. (1995). Incas sí, indios no: Apuntes para el estudio del nacionalismo criollo en el Perú, (2ª ed., Documento de Trabajo No. 56). Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Oliart, P., Giesecke, M., Guadalupe, C., y Espinoza, G. A. (2024). Políticas educativas, orientaciones pedagógicas y la promesa democratizadora de la educación pública: Perú, 1821-2021. Apuntes. Revista de Ciencias Sociales, 52(98), 201-230.
Rivarola, J. L. (1987). Para la historia del español de América: Parodias de la «lengua de indio» en el Perú (ss. XVII-XIX). Lexis 11(2), 137-164.
Roldán Vera, E. (2012). La escuela mexicana decimonónica como iniciación ceremonial a la ciudadanía: normas, catecismos y exámenes públicos. En Acevedo-Rodrigo, A. y López Caballero, P. Ciudadanos inesperados: espacios de formación de la ciudadanía ayer y hoy (pp. 36-69). México: Colmex.
Tauro, A. (1945). José Pérez de Vargas, Maestro y Poeta. Fénix, 3, 515-553.
Torres Arancivia. E. (2012). La voz de nuestra Historia. El poder de la oratoria civil y religiosa en el Perú. Lima: UPC.
Vargas Ugarte, R. (1942). La elocuencia sagrada en el Perú de los siglos XVII y XVIII. Lima: Gil.
Copyright (c) 2025 G. Antonio Espinoza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.